artikel

Machinist van de Maand OKTOBER: Pieter de Jong en zijn Cat 352F LRE 

Branche

Jarenlange ervaring in het buitenland, op ‘tig’ verschillende machines gewerkt, en toch nog geen 40 jaar oud. Pieter de Jong (1980) heeft als machinist al een rijk leven achter de rug. ‘Ik zit nu op een machine die uniek is in de wereld.’ 

Machinist van de Maand OKTOBER: Pieter de Jong en zijn Cat 352F LRE 

Machinist van de maand Pieter de Jong heeft in veel verschillende landen gewerkt. Ierland, Qatar, Dubai, Duitsland, Denemarken… En Nederland natuurlijk. Inmiddels is hij alweer jaren terug in eigen land. Maar zijn herinneringen aan die mooie tijd in het buitenland, koestert hij voor eeuwig.
‘Ierland sprong eruit’, vertelt Pieter. ‘Als ik aan Ierland denk, denk ik aan de gastvrijheid. De mensen die zo lief zijn. En de natuur is daar zo vreselijk mooi. In Ierland heb ik echt het meest genoten.’

Zeven dagen per week werken

Maar geen misverstanden: in het buitenland heeft Pieter vooral ook heel erg hard gewerkt. ‘Het is allemaal niet zo romantisch. Er moet wel gewerkt worden. En hard ook! Meestal zeven dagen in de week, twaalf tot veertien uur per dag.’

Ja, geeft Pieter toe, in die jaren heeft hij heel goed verdiend. ‘Heerlijk was dat. Maar de Belastingdienst vond het ook wel heerlijk, hahaha.’ De reden om al op jonge leeftijd naar het buitenland te gaan – Pieter werkte er van zijn 20ste tot zijn 24ste – was dat hij zelfstandig wilde worden. ‘Op een gegeven moment was ik er klaar voor, en wilde ik terug naar Nederland.’

Altijd trouw aan één werkgever

In eigen land is Pieter de Jong altijd trouw geweest aan één werkgever: het gww-bedrijf van Jan Streefkerk in zijn woonplaats Ouderkerk aan de Amstel. In 2013 werd dit overgenomen door Van Werven Infra & Recycling uit Oldebroek. Pieter verhuisde mee, en werkt er nog altijd met veel plezier.

‘Toen ik 14 was, ben ik als vakantiekracht begonnen bij Jan Streefkerk. Ik scharrelde daar een beetje rond, zeg maar. Op mijn 16de ging ik via het leerlingwezen bij Streefkerk aan de slag, op de dumper. Later kwam ik op de mobiele kraan en de rupskraan terecht.’

Juweeltje van een machine

Pieter werkte in die tijd op machines tot 60, 65 ton. In het buitenland ging hij draaien op machines tot 120 ton. ‘De Cat 375 en de Cat 385. Prachtig was dat. De Cat 385 is echt een juweeltje van een machine. Daar heb ik op gewerkt op een ponton, bij Helgoland, een Duitse eilandengroep. Een fijne machine was dat, echt héél fijn.’

Cat 352F LRE uniek in de wereld

Sinds dit voorjaar werkt Pieter op een heel bijzondere machine: een Cat 352F LRE met aangepaste giek, 21 meter bereik, en de leidingen in de giek in plaats van erop. ‘Volgens mij is dat uniek in Nederland, en misschien zelfs wel in de wereld. De giek is gemaakt door Snijder in Hoorn. De cabine van de machine kan omhoog en omlaag, dat is voor een graafmachine wel apart. Dat de leidingen in de giek zitten, is veiliger, en het is vooral fijn als je onder water per ongeluk tegen een damwand aan tikt. Dan hoef je er daarna alleen een beetje verf op te smeren, en hoef je niet meteen de leidingen te vervangen.’

Wat is de mooiste?

Over de vraag wat de mooiste machine is waarop hij ooit heeft gewerkt, hoeft Pieter niet lang na te denken. ‘Dan kan ik wel zeggen: de machine waar ik nu op zit, de Cat 352F LRE, maar dat is niet zo. De allermooiste is de Cat 385. Caterpillar is voor mij hét merk. Ik heb ook jarenlang op Volvo’s gezeten, maar Caterpillar is het voor mij. En dan vooral de Cat 385. Prachtig.’

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels